Eldruelighet

I forrige uke kunne vi lese i Aftenposten at den nest mest solgte bilen i Oslo hittil i år er den elektriske Nissan Leaf. Bare VW Golf selger mer. På landsbasis er Leaf nr 7. Sjefen for elbilprodusenten  Tesla kommer til Norge fordi lille Norge med 5 millioner innbyggere er det største markedet for bilene hans, nest etter USA med over 310 millioner. Hva er det som skjer?

Strengt tatt snakker vi om registreringer og ikke salg når det gjelder Leaf’ene, men det rører ikke ved poenget. Poenget er at det kan være på tide å mane til en smule edruelighet rundt elbiler.

Nissan Leaf

Nissan Leaf. Foto: Nissan Norge

Er det slik at du selv nesten er i ferd med å bli et levende fossil som ikke har fulgt med i timen om du kjøper en fossilbil, altså en vanlig diesel/bensinbil? Er det bakstreversk? Nei, slett ikke.

Ja, vi har mye positivt å si om elbiler, men når vi løfter blikket litt ser vi at elbiler i andre land selger stort sett veldig dårlig. Hvorfor? Fordi elbiler fremdeles er fryktelig dyre. Egentlig. Og fordi begrensningene fortsatt er vesentlige. Selv om spesielt Tesla er i ferd med å gjøre noe med det. Mange land subsidierer elbiler, men vi kjenner ikke til noe land som subsidierer dem så kraftig som Norge. Uten disse subsidiene ville elbiler solgt omtrent like dårlig i Norge som i andre land, tror vi.

Vi liker alle pionerene og ildsjelene. Virkelig. De som satser alt på å utvikle bedre elbiler, myndighetene som fjerner avgiftene og gjør det attraktivt å kjøpe dem, privatpersoner, bedrifter og offentlige myndigheter som tar et standpunkt og som velger å kjøre elektrisk. Miljøvennlig. Det er slikt som bringer verden fremover.

Vi liker også at alle tar opplyste valg. Derfor. Synes du at diesel/bensin fortsatt er best for deg er det nok det, og det er ingen hast med eventuelt å konvertere. Vi tror at elbiler om noen år vil være vesentlig bedre enn i dag.