Pionerer ryster bilbransjen

En av pionerene og toppene i den internasjonale bilindustrien trakk seg for to uker siden. Henry Fisker, for de innvidde. Dagen før besøkte en delegasjon fra toppledelsen i Elon Musk sitt Tesla Motors LeasePlan i Norge. Et par uker før dette igjen spiste jeg marsipankake for å feire at en tredje pioner feirer 50 års jubileum.

Rett før påskestillheten senker seg over landet og mange av dem som fremdeles befinner seg i lavlandet drar til fjells kan det være på sin plass å slakke av på gassen, fokusere litt mindre på rentenoteringer og NIBOR, lene seg tilbake, og reflektere.

Han sverget til det, den legendariske topplederen Kjell Almskog i ABB, å vippe stolen tilbake, tenne sigaren og reflektere. Men det er en digresjon.

Visjoner som fungerer
Det er pionerene som bringer verden fremover, gründerne, minnet jeg meg om under møtet med Teslas toppledelse. De var i Oslo, blant annet for å forsikre oss om at bilselskapet står på finansielt trygge føtter og at det slik sett er økonomisk trygt å kjøpe produktene deres. LeasePlan er Norges største bileier og Norge er Teslas nest største marked, så jeg skjønner at de inviterte seg selv til å komme.

Prisene faller
En manns visjoner er blitt til en av verdens ledende elbilprodusenter. De opprinnelige, Nissan, Ford, Mitsubishi, osv, må skjerpe seg for ikke å bli forbikjørt av Mr. Musk sitt Tesla. Og selvfølgelig har de skjerpet seg. Bilene blir stadig bedre og prisene faller som en stein i dypt vann.

Bedre og billigere
Danske Henrik Fisker, en annen av de nye bilpionerene, grunnla Fisker Automotive i 2007. I motsetning til 100 % elektriske Tesla satset han på plugin-hybrid løsningen. Altså en elbil med en bensinmotor som forlenger rekkevidden når batteriet går tomt. At bilen ser ut som en drøm av en sportsbil er kanskje det minst overraskende ved den når man vet at Fisker har en fortid som designsjef hos både BMW og Aston Martin.

Året før finanskrisen var ikke det økonomisk beste tidspunktet å starte på, og sammen med en god porsjon uflaks har det ført finansene i stå. En lang historie kort. Henrik Fisker har trukket seg fra selskapet og det spekuleres i om de nye eierne snakker kinesisk.

At gründere som Fisker og Musk gjør at vi får bedre og billigere elbiler enn vi ellers ville fått – ikke bare fra dem selv, men også fra alle andre – er jeg ikke et øyeblikk i tvil om.

Drøyt 100 år tilbake i tid laget pioneren Karl Benz den første bensindrevne bilen, mens Henry Ford fant ut at ved å produsere bilen på samlebånd kunne den bli billig nok til at ”alle” kunne kjøpe den. Samme tanke lå bak Volkswagen – folkevognen – noen tiår senere. At det var Ferdinand Porsche som tenkte ut den opprinnelige ”Boblen” er mer kuriøst. Mannens øvrige biler er ikke akkurat for folk flest.

Forandrer industrien
Det er verdt å merke seg at verken Tesla eller Fisker ble til i bilbyen Detroit, eller i tilsvarende industriområder i Tyskland eller Japan. Begge ble startet i California. Det kan tyde på, tenker jeg, at det ikke er bilkunnskap som har vært det avgjørende. Innovasjonsmiljø, venture kapital og mange kloke hoder samlet i og rundt Silicon Valley er kanskje det som har gitt utslaget. T-Ford og VW Boblen var banebrytende biler. De forandret industrien. Kommer de neste virkelig banebrytende bilene fra en av de tradisjonelle bilprodusentene, eller fra et Apple-liknende selskap? iCar?

Årsaken til marsipankakespisingen nevnt i ingressen var ikke påsken, men nederlenderen Anton Goudsmit. Ukjent for de aller fleste vil jeg tro. Igjen var det pionerånden, og tanken om bedre og billigere bilhold som lå bak. I 1963 – for 50 år siden – grunnla han det selskapet vi i dag kjenner som LeasePlan.

Alle de nevnte pionerene har hver på sin måte bidratt til å drive bilindustrien fremover – til at vi har fått bedre og billigere biler. Snart kan vi kanskje kjøre elektrisk og trygt opp og ned fra påskefjellet også.