De beste bilkjøpene i 2013

Bilmarkedet flommer over av nye og nesten nye modeller i år. Og det er kommet en ny trend vi liker: Når en ny bilmodell lanseres er den ofte bedre enn den foregående modellen, og den har en lavere pris. Blant de mange nye og gode bilene i 2013, her er noen av de aller beste.

Mine kollegaer og jeg har en ting felles, sannsynligvis flere, men i alle fall én. I sosiale sammenhenger får vi rett som det er spørsmål omtrent som ”…. Jeg skal bytte bil snart. Du som jobber så mye med bil… Hva anbefaler du?” Det er ironisk nok i seg selv, siden vi er et finansselskap, men jo da, det er biler vi finansierer og vi kan mye om bil og biløkonomi.

Så, for ikke bare å glede vår sosiale omgangskrets, men også denne bloggens lesere med våre beste råd om hva som er å anbefale på bilfronten i år: Her er litt om hvordan vi tenker og til slutt et drøyt dusin anbefalte firmabiler i 2013.

Ny modell, lavere pris
De fleste av de bilene vi anbefaler er nye i 2013, det vil si at de kommer på markedet utover i året. Årsaken er så enkel som at trenden nå er at når det kommer en ny bilmodell lanseres den til samme eller litt lavere pris enn forgjengeren, samtidig som den har bedre egenskaper og mer utstyr. Mer effektive motorer gir bilene lavere forbruk, lavere avgifter og dermed muligheter for lavere pris.

Vi anbefaler biler ut i fra at vi som biløkonomer vet at noen biler har lavt verditap, lave driftskostnader og at de gir mye bil for pengene. Men ikke bare derfor. Kanskje er vi litt nerdete, men ikke mer enn at vi skjønner godt at bilhold ikke bare dreier seg om økonomi. Du vil selvsagt helst kjøre en bil du liker, en som er attraktiv, litt uavhengig av hva den koster. De fleste ønsker ikke at det lukter ”snusfornuft” lang vei, men vil gjerne kjøre noe de selv og også andre synes er en fin bil.

Må være attraktiv
Det åpner jo for spørsmålet om hva som de fleste oppfatter som en attraktiv bil? Ikke bli overrasket, men vi har tall for det også.

Som en del av vårt Firmabilbarometer, som tar pulsen på firmabilmarkedet, har vi en t/m-faktor. Jeg har allerede sagt vi er et finansselskap, og ideen til t/m fikk vi en dag vi satt og så på noen p/e-tall . p/e (price/earnings) er som mange vet et forholdstall for om et selskap er dyrt eller billig.

t/m står for ”tatt/mistet” og er et forholdstall for om et bilmerke er attraktivt. Tar et bilmerke flere kunder fra konkurrentene enn det mister til konkurrentene er det attraktivt. Vi ser av vår siste analyse at Volvo tar 2,2 kunder fra konkurrentene for hver kunde de mister til konkurrentene. Det er meget sterkt og forteller oss at mange oppfatter Volvo som attraktivt, mange vil ha Volvo, og at de har lykkes med den nye V40 som er deres første utfordrer i Golf-segmentet. BMW har den nest høyeste t/m-faktoren med 1,7, Volkswagen 1,4 og Audi 1,0. Tall over 1,0 betyr at merket er attraktivt og vokser i det frie firmabilsegmentet.

Stor i teknologi, liten i størrelse
Biler i Golf-klassen er attraktive. Mercedes A-klasse, Audi A3 og Volvo V40 vil selge godt. Firmabilene vil bli mindre, men de vil være stappfulle av utstyr, ny teknologi og ha en god design.

Premium-merkene vinner dessuten terreng i forhold standardmerkene. Og det er ikke bare fordi norsk økonomi går godt. Vi ser det samme i en kriserammet EU-økonomi.

Listen
Så, helt konkret, hvilke bilmodeller er det vi serverer våre venner og bekjente når de i tiden fremover garantert stiller oss det uunngåelige spørsmålet? Jo, vi anbefaler, i tilfeldig rekkefølge:

Kompaktbil
Mercedes A180 Cdi, 109hk
Volvo V40, 1,6 D2 115hk Momentum
VW Golf, 1,6 Tdi 105hk Comfortline
Audi A3 Sportback, 1,6 Tdi Ambiente Sportback
Toyota Auris Kombi, 1,8 Hybrid Active Cvt 136hk

Mellomstor familiebil
Skoda Octavia, 1,6 Cr 105hk Dpf Sport Edition Stv
Mazda 6, 2,2d 150hk Vision Auto Stv
BMW 318d, 136hk Aut Touring

SUV
Honda CR-V, 2,2 I-Dtec 4wd Elegance Auto 155hk
Mitsubishi Outlander, 2,2 Di-D Instyle+ 4wd Auto 7 seter 150hk
Mazda CX-5, 2,2d 150hk Sport 4×4 Auto
Toyota Rav4, 2,2 D-4d 150hk Vanguard Executive Auto 4wd
Subaru Forester, 2,0d Premium

Husk at vi snakker om de nye modellvariantene som kommer på markedet i løpet av 2013 eller som nettopp har kommet. Et utmerket oversikt over hva som kommer når finner du på bilnorge.no sin lanseringskalender.

Om du som skal bytte bil i 2013 velger en av disse eller noe helt annet, det er selvfølgelig helt opptil deg. Heldigvis velger ikke alle det samme.

2 tanker om “De beste bilkjøpene i 2013

  1. Her var det mye diesel………..
    Hva med nye små turbo/bensinmotorer, spesielt i kompaktbilene og melomstore biler. Tror de blir mer attraktivt når folk får prøvet dem og dermed bedre fremtidig «restverdi».
    Slipper «knatringa», kvikkere på småkjøring, ingen tette DPF etter småkjøring i kulda og evt. fremtidige skatter på sotutslipp i bykjerner………

    Nevner at etter 25000 km siste året i elbil vil jeg i fremtiden aldri kjøpe «bruksbil» med forbrenningsmotor. Bortsett fra at man må lade hver natt er den overlegen både kjøremessig og økonomisk.

    Har ellers testet en Tesla Model S i utlandet. Råeste bilen jeg noen gang har kjørt. Spent på hvordan dere tror denne bil påvirke bilmarkedet i Norge. Har vel ikke skjedd før av 1500 – 2000 mennesker har forhåndsbetalt flere titusener på en bil de hverken har sette eller prøvet……

    Er ellers litt «petrolhead» og kjører en del km i sportsbil / banebil i sommerhalvåret, så er ikke helt uten utslipp

    • Hei, ja – det er mye diesel her. Vi mener at de fortsatt har et lite overtak på bensinbilene når det gjelder kostnader, selv om bensinbilene er blitt mye mer konkurransedyktige de siste årene. Spesielt for de som kjører mye vil det lavere forbruket kombinert med lavere pris på selve drivstoffet fortsatt utgjøre en forskjell.
      Men det betyr jo ikke at det er feil å velge bensin – de fleste av modellene vi nevner finnes med fine bensinalternativer.

      Ellers er vi vel like spente som deg hva gjelder Tesla på det norske markedet…..

Det er stengt for kommentarer.