Avgiftsfrie biler, nesten

Biløkonomer har sine metoder for å finne frem til hvilke biler som gir deg mest for pengene. Lave avgifter er et godt tegn. De gunstigste bilene er nesten like billige i Norge som i resten av Europa. Den yngre generasjonens statusbiler kommer ofte best ut.

Utgangspunktet for en analyse vi har gjort i LeasePlan, og som er omtalt i siste utgave av Kapital, er en enkel hypotese om at betaler du lite i avgifter får du mer bil for pengene. Dette da flere kroner går med til å bygge en god bil, og færre kroner går til staten i form av avgifter. Selvsagt har denne tilnærmingen sine svakheter, men den gir et godt utgangspunkt for videre vurderinger. Det er om lag 4000 modellvarianter på det norske markedet, så en strukturert tilnærming til hva som gir ”mest bil for pengene” er svært nyttig.

Det første du vil se er at den gamle sannheten om at når du kjøper en bil går halvparten bort i avgifter, den er mer gammel enn den er sann. Det finnes biler hvor det stemmer, men det finnes også populære biler som nesten ikke har avgift, bortsett fra alminnelig moms. Biler har en engangsavgift, som betales når bilen registreres første gang, og de har moms som de aller fleste andre varer. Rene elbiler er i en klasse for seg og har verken engangsavgift eller moms. Vi har sett på de spesielle bilavgiftene, og holder momsen utenfor i analysen videre.

Og da ser vi at bilavgiftene har et ufortjent dårlig rykte. Alle biler dras ofte under én kam – og det blir veldig feil.

Hybridbiler kommer ofte gunstig ut. Det gjelder et eget avgiftsregime for disse fordi politikerne ønsker at vi skal kjøre mer miljøvennlig.

Om du kjøper en velutstyrt Toyota Prius 1,8 Vvt-i Plug-in Hybrid Premium slipper du unna med skarve 3 % engangsavgift, regnet av veiledende pris. Det er så vidt over 11.000 avgiftskroner på en bil til nesten 375.000. Ingenting å klage på, og du har en europeisk priset bil.

Hvis du sverger til biler med vanlig bensin- eller dieselmotor og vil ha en liten bil, da er Ford Fiesta og Citroën DS3 to biler du kan ser nærmere på. 13 – 14 % engangsavgift har de. Blant de små familiebilene topper VW Golf og Ford Focus listen vår. 17 – 18 % engangsavgift må du ut med.

Om du bare ”må” kjøre SUV føler du nok mer det norske avgiftssystemet på kroppen – nærmere bestemt der lommeboken ligger. Selv høyest moderate SUV’er som Peugeot 4008 og Subaru XV koster deg rundt 100.000 kroner i engangsavgift. Det er ca 30 % av veiledende pris. Mot altså 3 % på hybridbilen vi så på.

Store, tunge biler med sterk motor og høye utslipp straffes hardt av avgiftene som kan komme opp mot 60 % av listeprisen, og det før momsen regnes inn. Disse bilene gir slik sett lite bil for pengene her i Norge.

Tre poeng
Poenget her er ikke at det er lavere avgifter på små, miljøvennlige biler med alternative teknologiske løsninger – dét visste du kanskje før du begynte å lese.

Det ene poenget du skal ta med deg hjem er at det er store forskjeller mellom bilmodeller innen samme klasse, for eksempel innen klassen for små familiebiler, og mellom ulike varianter av samme bilmodell. Bruk avgiftstabellene som en slags radar for å plukke ut hvilke biler du skal bruke tid på se nærmere på.

Så er det ikke så enkelt at lave avgifter er det eneste du bør tenke på når du vurderer biløkonomi. Det andre poenget er at du også må ta hensyn til verditapet på modellene og driftskostnadene.

Det tredje poenget er den yngre generasjonens verdivalg harmonerer godt med hva politikerne ønsker og premierer med lavere avgifter – ny teknologi og miljøsnille løsninger.

Med disse tre poengene er du godt skikket for å gjøre et opplyst og økonomisk riktig bilvalg.

En oversikt over hvilke biler som har lavest avgift finner du her:  2013_16_Nesten avgiftsfrie biler_tabell.