Fiskalt hodebry

BMWs kommende i3 er teknisk like logisk som tysk grammatikk.
Om vårt hjemmelige Finansdepartement skal komme ut med en like logisk avgiftsløsning for bilen kreves det mye kreativ tenking. i3 er en elektrisk, liten bil med en rekkevidde på et sted mellom 130 og 160 km ved normal kjøring, i følge den tyske produsenten.
Nok i de fleste tilfeller, men for lite av og til, må R&D-avdelingen ha tenkt. Derfor gjør de det genialt enkle og tilbyr en variant med en liten tosylindret motorsykkelmotor som kan lade batteriene om nødvendig. Og fordi bensinstasjoner finnes nær sagt over alt har du en bil du kan kjøre hvor langt som helst med, selv om bensintanken er knøttliten. Se på det som en reservetank du kan bruke når du går tom for strøm. Egentlig det samme som Opel Ampera, det er bare at med den lille motorsykkelgeneratoren er det enda tydeligere at det er en elbil – med rekkeviddeforlenger.

Foto BMW Group

BMW i3. Foto: BMW Group

Det som gjør at bilen fortjener omtale på Biløkonomen er det fiskale hodebryet den bare må skape i Finansdepartementet. Å til de grader forskjellsbehandle BMW i3 med generator og den samme bilen uten som det dagens avgiftssystem gjør er neppe samfunnsøkonomisk eller mulig å opprettholde over tid.

Hodepinen er hvordan opprettholde de politisk ønskede fordelene for kjøring med eldrift – som er en nyanse unna kjøring med elbil –og samtidig ha et system som gir en samfunnsøkonomisk forsvarlig biløkonomi. Gordisk knute eller bare veldig vanskelig? Det er mange kloke hoder i Finansdepartementet. Vi venter spent.