En Aston Martin du har råd til

Antall mennesker som kan eller vil bruke millioner av kroner på en ny bil er ganske begrenset. Det er en av grunnene til at flere og flere de eksklusive bilprodusentene nå kappes om å tilby noe for mer overkommelige priser, i markedssegmenter hvor det er langt flere kjøpere. Mercedes A-klasse og BMW 1-serie er begge eksempler på dette.

Dessuten bruker små biler mindre drivstoff enn store. EU har satt grenser for det gjennomsnittlige forbruket for et bilmerke. Mercedes, BMW og Audi vil alle pøse på med flere titalls nye modeller de neste årene. Mange av dem vil være nettopp mindre og mellomstore biler. Men det er ikke bare de tre tyske som har kastet seg på bølgen. Også erkeengelske Aston Martin vil nå surfe på kjøpekraften til noe mer alminnelige forbrukere, om vi tolker krystallkulen rett. Det eksklusive ”James Bond bilmerket” solgte i fjor bare 3.800 biler totalt! Det er nok mange, investorene inkludert, som synes at det er alt for lite.

For et par uker siden fikk Aston påfyll av sårt tiltrengte 500 millioner pund til utvikling av nye modeller. I dag er det et klart ”missing link” mellom merkets ”vanlige” modeller som Vantage ogDB9 og den noe pussige, lille Cygnet. Sistnevnte er egentlig en ombygd Toyota iQ og gjør godt for det gjennomsnittelige bensinforbruket.

Regn med at det kommer Aston Martin modeller i kompaktklassen for å konkurrere med BMW’s 1-serie og Mercedes A-klasse. Kanskje en større modell også. Se heller ikke bort fra en SUV eller to.

Så, om vi skal driste oss ut på faktabasert gjetning tror vi at du om noen få år vil ha råd til en Aston Martin du har lyst på. Kanskje om så lite som 3 – 4 år, kanskje noe mer. Om du er i begynnelsen på din 3-års leasingkontrakt kan det være at Aston har en flunkende ny modell til deg neste gang du skal bytte bil.

Verden er ikke som før.

Bilde

Regn med rimeligere modeller enn denne Vanquish fra Aston Martin om noen år.  Foto: Aston Martin