Fransk volumselger

Nye Peugeot 308. Foto: Automobiles PEUGEOT

Nye Peugeot 308. Foto: Automobiles PEUGEOT

Leser på et motornettsted at den helt nye Peugeot 308 som introduseres på Frankfurt-utstillingen i september, vil få et bagasjerom med volum på hele 470 liter, 34% større enn dagens modell. Vesentlig større enn de andre kombikupeene i den såkalte Golf-klassen også.

Det høres jo lovende ut, og burde kunne gjøre denne modellen til et alternativ til større, dyrere biler for mange. Basert på de første bildene av bilen ser ikke designet akkurat ut til å lide under dette heller.

Men hvor kommer da all denne (bagasje)plassen fra?

Vel, vi tror nettstedet som bragte nyheten har blandet sammen to ulike måter å måle bagasjeromsvolum på. Man kan måle dette bokstavelig talt i liter, som i liter vann. Eller man kan bruke VDA-metoden, som er den vanligste å oppgi i brosjyrer o.l. Da benyttes treklosser som måler 200x50x100mm (m.a.o. volum på 1 liter) til å fylle bagasjerommet. Hvilket betyr at man ikke får utnyttet absolutt alle kriker og kroker, som man jo heller ikke får med vanlig bagasje.

Vi har ikke funnet noen offisielle tall fra Peugeot for nye 308 ennå. Så kanskje vi tar feil, og VDA-volumet virkelig er på 470 liter? I så fall lover vi å beklage i en senere blogg.

For øvrig har vi sett med fascinasjon på bagasjerommet i en annen modell fra Peugeot. I brosjyren til firmabilfavoritten 508 Sw oppgis bagasjeromsvolum (opp til vinduskant) både i VDA-liter og liter vann. Her går det frem at hele 100 liter forsvinner ved bruk av VDA-metoden.
Det betyr at utformingen av bagasjerommet er slik at hver literskloss etterlater 1,8dl luft…..

Kanskje man som bilkjøper skal se på alle liter-målinger, over og under vindushøyde, som veiledende? Og heller sjekke at bilen man vurderer har plass til det man faktisk skal ha med seg.