Dette er kommende firmabilvinnere

Toyota Auris Touring Sports. Foto: Toyota Motor Europe

Toyota Auris Touring Sports. Foto: Toyota Motor Europe

Vi har sett på statistikk, og vi har pusset krystallkulen for å finne noen av morgendagens vinnere i firmabilmarkedet. Privatkundene er raske til å skifte til det siste nye. Firmabilkundene er mye mer konservative i sine bilvalg, men også de endrer seg.

Fire av ti nye personbiler går til næringslivet som firmabiler, ofte som leasing. Her ser du hva de velger i dag, hva vi tror de vil velge om et år.

Kritikerne våre vil kanskje kalle oss nerder. Selv foretrekker jeg å betegnelsen ”lidenskapelig opptatt av”. Hva skal jeg ellers kalle det når det i mailboksen tikker enn en epost fra en av analytikerne med tittel ”interessant observasjon”. Den interessante observasjonen fremgår av tabellene nedenfor. Og for oss som er – nettopp – lidenskapelig opptatt av bilhold og biløkonomi, er det en interessant observasjon. Noe som umiddelbart får oss til å reflektere. Hvorfor er det slik? Hva betyr det fremover for kundene våre?

Tabell firmabilandel mai 2013

I månedene rundt årsskiftet kom det en rekke nye bilmodeller som senere har gjort det skarpt på salgstoppen. På salgsstatistikken pr 20. mai i år er tre av de fire bestselgende modellene nye. VW Golf holder stand som Norges mest solgte bilmodell. Deretter følger på de neste plassene Mazda CX-5, Toyota Auris og Mitsubishi Outlander Alle er ganske nye på markedet, og de har solgt seg rett inn på topplisten. Velkjente biler som Ford Focus, VW Passat og VW Tiguan er kjapt og brutalt skjøvet nedover salgsstatistikken.

Privatkjøperne har flokket til nykommerne. Det bekrefter det vi har sagt tidligere om at kundene er lite lojale og at moten – rett bil til rett tid – er viktig. Dette kan du lese mer om i innlegget ”Moten avgjør bilvalget, kundene lite lojale”.

Fortsatt populære firmabiler
De fleste som har forsvunnet fra salgstoppen var i fjor svært populære i firmabilmarkedet. Det er enda mer tilfellet i år. VW Passat har for eksempel økt sin næringsandel fra 59 % til 65 %. Ford Focus har gått fra 48 % til 55% og VW Tiguan fra 23 % til 28 %. Økning over hele linjen, altså. De er enda mer blitt næringlivets foretrukne valg som firmabiler. Foreløpig. Ikke fordi flere firmabilkunder kommer til – modellene faller jo kraftig på salgsstatistikken, men fordi privatkundene velger noe annet. Da øker næringsandelen.

Gode råd
Slike tall tygger vi på når vi skal tolke krystallkulen. Vi ser at privatkjøperene er raskere til å velge det nye. Eier du bilen din selv er det ganske fleksibelt når du bytter bil. Du kan gjøre det nå om en ny bil frister, eller vente et år. Det betyr at det hurtig kan komme mange privatkjøpere i markedet om det er noe fristende. Kjører du firmabil bytter du nesten alltid når bilen er 36 måneder. Noen ganger litt senere, nesten aldri tidligere. Vi ser vel også at firmabilkjøperne er mer konservative i bilvalget, og i en del tilfeller er det rammeavtaler som definerer hvilke bilmodeller som kan inngå i bilflåter.

Nykommerne på salgslisten er gode og attraktive biler som vi tror vil holde seg godt i verdi og som også ellers har en god biløkonomi. Vi i LeasePlan tror derfor at nykommerne på vil ha en langt høyere næringsandel om et år. Vi tror de vil være morgendagens vinnere som firmabiler. Det er ingen grunn til at de ikke skal bli det. Det er populære biler vi trygt kan og vil anbefale våre kunder.