Etter smarttelefonen og nettbrettet kommer smartbilen

BMW Apps. Foto: BMW Group

BMW Apps. Foto: BMW Group

I 2007 var mobiltelefonen på alles lepper. Apple annonserte i januar det året den første utgaven av iPhone etter lang tid med rykter og spekulasjoner. I 2010, tre år senere, var det iPad alle snakket om. I år mumles det om at det neste store innen den digitale utviklingen er ”smartbilen”.

Jeg tror ikke det neste som kommer ut av Apple er en iCar, men det er kjent at selskapet har det som omtales som ”a very significant Automotive team”, som ser på hvordan Apples produkter best kan brukes i en bil. Noe kommer, og det kommer antakelig like overraskende som det meste fra den kanten. Microsoft har også satt en ingeniør eller hundre på jobben. Det er flere enn meg som venter spent.

I følge IT-giganten Intel er smartbilen eller den ”digitale online bilen” den tredje raskest voksende teknologiske ”dingsen”, etter smarttelefoner og nettbrett. Og for å sikre seg at de henger med på utviklingen, eller leder den, spytter selskapet 100 millioner dollar – minst – i potten de neste fem årene for å drive frem den digitale online bilen.

Nær sagt selvfølgelig ser de her lenger enn det åpenbare med å dytte smartphone liknende app’er inn i bilen. Det kan være fint å ha en app som gir deg oversikt over bensinstasjoner i området med drivstoffpriser, slik at du kan fylle tanken der det er billigst. Det kan også være fint med en app som forteller deg hvor i byen det er en ledig parkeringsplass – veldig fint, når jeg tenker meg om. Svakt sjarmerende kan det også være – kanskje – med en app som forteller deg hvor mange sekunder det er igjen til det røde trafikklyset skifter til grønt. Likevel, revolusjonerende er det ikke.

For å finne det revolusjonerende må vi over på det vi ikke tenker på er mulig. Bare spør noen som er – eller var – i musikkbransjen. For å skru ned forventningene, så vet heller ikke jeg nøyaktig hva det er som vil revolusjonere bilbransjen.

Sikkerhet er et nøkkelord i denne teknologidiskusjonen. Blir vi litt for distrahert av alt dette, slik at vi ikke kan konsentrere oss nok om selve bilkjøringen? I alle fall inntil selv-kjørende biler blir en realitet? Ja, google forsker på førerløse biler, og det en allerede tillatt på offentlige veier i Nevada, Florida og California.

– Faren ligger i sikkerheten, sa Ford globale sjefsteknolog for digitale tjenester og løsninger, John Ellis, under en diskusjon på CES 2013. CES er betegnende nok en stor, årlig messe for forbrukerelektronikk, ikke en bilmesse. Trafikksikkerhet er en alvorlig ting. Sikkerhet mot hacking er en annen. Sikkerhetskonsulenter har allerede demonstrert dette ved å låse opp og starte en bil, uten nøkkel og uten engang å ta på bilen. Dette skriver PC World om her, og her kan du se YouTube videoen.

Allerede i 2020, det er mindre enn 7 år unna, spås det at 20 % av verdien i en ny bil vil være relatert til dens digitale online liv. Det som regner på slikt mener det utgjør noe slikt som 600 milliarder dollar årlig. Nok til flere enn bare Apple, Intel og de andre tech gigantene. Det tror i alle fall vi i LeasePlan. Da kommer det vel neppe som en overraskelse at vi derfor også ser på hvordan vi kan bruke den nye teknologien til fordel for våre kunder. Hva det konkret betyr lover jeg å komme tilbake til senere, men ikke bli overrasket om det har noen med biløkonomi og enkelt bilhold å gjøre.

Dette er mitt siste blogginnlegg før sommeren. Vi er tilbake igjen etter ferien, når skolen er i gang og vi alle er tilbake på jobb.

God sommer!