Vrakpant i mangemillionersklassen

Photo: @BMW Group

Photo: @BMW Group

Det må være lov å håpe på et skikkelig ryddesjau i bilavgiftene. Noe som er verdt noen hundre millioner, eller så. Ikke i lavere avgifter, men gjennom et enklere og mer effektivt avgiftssystem. Den nye blå-blå Regjeringen sier de vil fokusere på å avbyråkratisere og forenkle Norge, og da kan det være lov å håpe på nettopp det.

 

Man kan ha mange meninger om bilavgiftene, men enkle er det neppe mange som mener at de er. Vrakpanten samfunnet får om politikerne vraker det gamle systemet vil antakelig være ”skikkelig stor”, uten at jeg har forsøkt å regne på beløpene.

 

Det er vanskelig å lage et system som både er enkelt og som gir de politisk riktige incentivene. Det så vi av den forrige Regjeringens forslag som gjorde at noen miljøsnille biler fikk høyere avgift, mens noen større SUV’er fikk lavere avgift. Det var neppe hva de ønsket. Mer sannsynlig en uventet konsekvens av en system som er laget for en helt annen tid.

Kan ikke bli bra

Her på kontoret tenker vi at metodikken med å justere litt opp og ned på avgiftssatsene i dagens system ikke lenger er måten å gjøre det på. Det er mange komponenter, og ikke alle virker like relevante anno 2014. Her er noen smakebiter:

  • Hybridbiler: De får en %-sats av avgiften de ville hatt om de var en bensin/dieselbil. En slags quick-fix for å få dem inn i et system laget for en helt annen tid. Resultatet kan ikke bli særlig bra.
  • El- og brenselcellebiler: De er helt fritatt for engangsavgift, så lenge det varer. Om de senere havner inn i hybridsystemet ovenfor, eller om avgiften skal beregnes på en annen måte er helt i det blå.
  • Vekt: Biler avgiftbelegges blant annet på grunnlag av vekt. Sikkerhetsutstyr og innebygget sikkerhet i grunnkonstruksjonen er noe av det som gjør at bilene ikke blir så mye lettere. Vekt i seg selv er vel egentlig ikke så ille. Og hvorfor i praksis legge avgift på sikkerhet?
  • Hestekrefter og miljø: Avgiften på miljøutslipp (drivstofforbruk) er lett å skjønne. Den på hestekrefter er verre. Vi ser hele tiden at nye og mer miljøsnille biler bli dyrere fordi nye og renere motorer ikke bare er renere, men også samtidig sterkere. Dermed får vi snodige Norges-modeller: Biler som bruker like mye drivstoff, men som er svakere. Det er kanskje ikke nødvendig?
  • Moms: Alle varer har moms og alle bedrifter trekker fra denne i sitt momsregnskap. Det er helt som det skal være. Momsen på personbiler kan likevel ikke trekkes fra for de fleste bedrifter. Bare for varebiler. Vi som finansieringsselskap kan likevel trekke fra, men bare om vi eier bilen i minst i 36 måneder. Eier vi den mindre må vi tilbakeføre et visst antall 36-deler. Enkelt er det ikke.
  • Eller ikke moms? Elbiler har imidlertid ikke moms, bortsett fra om du leaser den. Da blir det moms via leasingleien.

Og slik kunne jeg fortsatt med omregistreringsavgift og en hel rekke andre snodige regler. Om du bare skummet overfladisk over eksemplene ovenfor skjønner jeg deg godt. Det er innviklet, men samtidig var det en ganske forenklet og ufullstendig fremstilling. Derav behovet for å vrake hele systemet og innføre et nytt, snarere enn å flikke på det gamle.

Utdatert

Etter vår mening er dagens system både komplisert og utdatert.

Et nytt, godt system kan være vanskelig å lage, men det må være enkelt å bruke. Det er som kjent ikke mulig å lage omelett uten å knuse noen egg, og det er vel slik at et nytt og enkelt system vil falle uheldig ut for noen bilmodeller og bra ut for noen andre. Dét tror jeg er noe man bare må akseptere i  det store bildet. Overstyring blir lett til feilstyring. Produsentene har vist en imponerende evne til å tilpasse modellene best mulig til dagens kompliserte regelverk. Jeg er sikker på at de vil være minst like flinke til å tilpasse seg en enklere regelverk.

Vi har hørt om tanker og planer om et nytt bilavgiftssystem i mange, mange år. Nå må det være lov å håpe på en rask og skikkelig Rusken-aksjon. Den dagen en høringsuttalelse dumper ned i postkassen vår blir vi skikkelig glade. Ikke engang en kort tidsfrist vil kunne ødelegge den gleden.