Vanlige biler angripes fra flere flanker

Tradisjonelt vanlige bilmerker som Ford, Opel og Peugeot, med flere angripes fra flere flanker av premiummerker som Mercedes og Audi, og av rimelige merker som Hyundai og Kia. Dette medfører at stadig færre kjøper de ”vanlige” bilmerkene.

For 10 år siden var E18 full av Ford Mondeo’er i morgenrushet. I dag er den samme veien full av BMW 3-serie. Litt forenklet sagt. Hva er det som har skjedd? Den brutale sannheten er at volumprodusenter – standardmerker – som Ford, Opel, Peugeot/Citroën og Fiat har tapt konkurransekraft raskere enn norsk eksportindustri i en oljepresset økonomi.
Vi mener at mange av standardbilene må få en sterkere og bedre posisjon i folks hoder, eller bli billigere for å være konkurransedyktige nok.

Presset fra to sider
Ovenfra presser premiumprodusenter som Mercedes, Audi og BMW på med stadig mindre og rimeligere modeller, ofte stappfulle av utstyr til en god pris. En Mercedes er i dag overkommelig for svært mange. Før måtte de fleste stoppe med drømmene. Nedenfra kommer aggressive lavkostmerker som Hyundai og Kia og tilbyr mye bil for få kroner. Et helt naturlig valg for de som ikke vil betale mer enn de er nødt til.

Bikkjeslagsmål
På kontoret sitter vi på sidelinjen og observerer ”bikkjeslagsmålet” i bilmarkedet. Standardmerkene er truet fra flere kanter og kjemper hardt tilbake. Mer utstyr for mindre penger. Lave kampanjerenter. Av og til også rene prisnedsettelser på nye modeller. Alt som kan gi et ekstra salg. Alt som kan gi kunden følelsen av å få mer for mindre. Det fungerer selvsagt til en viss grad på kort sikt, men det løser ikke de grunnleggende årsakene.

I skvis
De alminnelige volummerkene, standardmerkene, er satt i skvis med strategiske trekk som premium-produsentene tok for 10 år siden, og av lavkostprodusenter i Korea. De klassiske volumprodusentene som Ford, Opel, Peugeot med flere står i en vanskelig posisjon.

Premium, spesielt i leasingmarkedet, kan bli mye større, tror vi. I dag er det overraskende lite som skiller i pris mellom premium-modeller som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse, og likt utstyrte standardmodeller som for eksempel Ford Focus eller Toyota Auris.

Når du tar med i betraktningen at premium-merkene ofte holder seg bedre i verdi kan det være bare noen hundrelapper dyrere i måneden å kjøre premium som dette regnestykket fra en av våre biløkonomer viser.

Månedskostnader

Pris   bil inkl “nomalt” utstyr
(avrundet til   nærmeste 1000 kroner)
Kost   pr mnd eks mv
(avrundet til   nærmeste 100 kroner)
BMW 114i 102hk 305.000 5.000
Mercedes-Benz   A180 122hk 306.000 5.100
Toyota Auris 1,8   Hybrid Active Cvt 265.000 4.200
Ford Focus 1,0   100hk Trend+ 247.000 4.300

10 års forsprang
De tyske premiummerkene har fått ti års forsprang, mener vi. Og vi synes vi ser et kappløp mot premiumsiden. Fords kommende Vignale-konsept er et forsøk på nettopp å gjøre Fords modeller mer premium og mer attraktive.

Ingen quick fix
Vi følger utviklingen nøye og tror premium-merkene vil fortsette å styrke sin posisjon. Selv om standardmerkene rent faktisk skulle produsere premiumbiler – og det gjør de faktisk ofte i praksis – så har de ikke den nødvendige merkevaren. Det er stor forskjell på en Opel og på en Mercedes i folks hode. I det mellomlange bildet vet vi samtidig at riktig modell til riktig tid er svært viktig. Det ser vi eksempelvis på Mazda CX-5 som ble en umiddelbar suksess.

Bildet er sammensatt. Noen produsenter er akkurat nå nede for telling, men historien har vist at bilmerker som får en nedtur kan komme tilbake sterkere enn noen gang. Vi tror, vi venter spent, og vi avskriver slett ikke noen.