Tohjulsdrevne SUV’er vinner terreng

Kia Sportage. Foto: Jato

Kia Sportage. Foto: Jato


Små tohjulsdrevne SUV’er vinner terreng og drar innpå klassiske stasjonsvogner og firehjulsdrevne søsken. En håndfull av de mindre og mellomstore SUV’ene vil nærmest garantert klare seg økonomisk bra med drift på bare to hjul.

Vi legger mye ressurser ned i å følge med trender og å kikke inn i krystallkulen. Våre analytikere følger bilmarkedet og dets trender konstant gjennom nypussede brilleglass. Når vi finner informasjon vi tror er spesielt interessant for mange ønsker vi å dele den gjennom denne bloggen. Det har nå skjedd i SUV-verdenen.

Av og til skjer det at ”sannheter” utfordres, og at nye dukker opp. SUV’er er populære i Norge og 1 av 4 solgte nybiler hører inn i denne kategorien. Der finner du biler som Toyota RAV4, Nissan Qashqai,  BMW X3 og Mazda CX-5, for å nevne noen.

Det vi ser nå er at billigere 2WD-varianter av små og mellomstore SUV’er sammen med endrede holdninger i markedet gjør bilene mer attraktive. De kan i mange tilfeller nå være et aktuelt alternativ også til alminnelige stasjonsvogner. Tidligere visdom om at alle SUV’er måtte ha 4WD blir nå helt feil, mener vi.

Tre ting å få med seg
Bil er viktig og interessant for mange og det har stor økonomisk betydning å velge rett. Det er et alltid tilbakevendende tema i sosiale sammenhenger med venner og kjente for oss som jobber med dette. Alle vil vite hva vi mener. I denne bloggen har vi tre ”take home messages”.

Den første ”take home message” er at om du er i ferd med å kjøpe eller lease deg en stasjonsvogn eller en SUV, så ikke kjør på automatikken. Med ”automatikken” mener jeg at om du går etter SUV så går du automatisk for 4WD.  Det kan fort bli feil, men også riktig – så gjør derfor en vurdering. Vi har noen eksempler lenger ned i teksten.

Nytenking
Nytenking og innovasjon. Tenke ”out of the box”. Det er populære ord. Vi bruker de – blant annet – når vi analyserer bilmarkedet. Med det som bakgrunn kan vi anbefale et knippe tohjulsdrevne SUV’er som trygge økonomiske kjøp:

2WD andel Fra pris 2WD
hittil i år pr 18.11
Nissan Qashqai 76 % 241.000
Kia Sportage 73 % 257.100
Mitsubishi ASX 49 % 225.500
Opel Mokka 45 % 239.900
Volkswagen Tiguan 31 % 301.100

Disse bilene er ganske mye billigere enn de firehjulsdrevne variantene. Delvis på grunn av at de med trekk på bare to hjul leveres med mindre motor. De holder seg godt nok i pris til at vi kan anbefale 2WD-varianten.

”Take home message” nummer to er at dette kun gjelder mindre og noen mellomstore modeller. Blir de litt større så  bør de fortsatt ha 4WD. Det gjelder for eksempel biler som:

Fra pris 4WD
Mazda CX-5 353.000
Volvo XC-60 521.400
BMW X3 541.400
Audi Q5 493.600
Range Rover Evoque 501.400

Selv om disse også er en del biligere med 2WD enn 4WD gjør bedre bruktpriser for 4WD at vi anbefaler deg å velge firehjulstrekk.

Og med fare for å være overtydelig, for store og tunge SUV’er i klasse med Mercedes GL er det fullt og helt fortsatt 4WD som gjelder. Ingen tvil.

Tvist
Så kommer en liten vri utenfor boksen og ”take home message” nummer tre. De nevnte 2WD SUV’ene er også for deg som er i markedet for en stasjonsvogn i noenlunde samme størrelse og prissjikt. Det blir rett og slett feil å se 2WD SUV’ene utelukkende som et alternativ til sine firehjulsdrevne søsken.  De er like mye et alternativ til en del stasjonsvogner.

Kjører du i dag en alminnelig stasjonsvogn i stedet for sedan fordi du trenger bedre plass til ski, hund og familie? Vær bevisst neste gang du skaffer deg ny bil. SUV gir deg nesten like god lasteplass som en stasjonsvogn, plass til lange ski, glad hund og fornøyd familie i høy sittestilling med oversikt over trafikken.

Å automatisk gå for – enda en – stasjonsvogn fordi du trenger plassen er forhastet.

Trender
Dette har altså mye med trender i markedet å gjøre. SUV-konseptet er ”in” hos mange, de er populære i bruktmarkedet og oppnår gode priser.

Og, for ordens skyld, de fleste SUV’er enten det er med eller uten 4WD har ingenting med begrepet terrengbil å gjøre. Det er et helt, helt annet segment og kanskje verdt et eget blogginnlegg.