”Buss for bil” slår an

Buss for bil slår an

Buss for bil slår an

Tilbudet ”buss for bil” slår an i alle større norske byer. Unge nordmenn snur ryggen til bilen og hopper på bussen. Bedre med en fin mobil i hånden enn en fin bil på parkeringsplassen, tenker de.

Vesentlig færre nordmenn under 24 år tar førerkort nå, sammenlignet med for 10 år siden, skriver Aftenposten, og viser til tall fra Statens Vegvesen. Tallene viser at veksten i nordmenns bilkjøring har stoppet helt opp de siste seks-syv årene. Selv med et kollektivtilbud som mange sikkert med rette mener kunne vært bedre og billigere snur unge voksne ryggen til bilprodusentenes reklame og fornyer månedskortet.

Volumsyken
I vårt firma står vi på siden av bilbransjen, men lever med den hver dag. Ikke i den, men med den. I over 100 år har bilbransjen pushet på oss biler. Så lenge har jeg og mine kollegaer ikke vært med, men lenge nok til å kunne si at ingenting er nytt i så måte. Som alltid dreier det seg om flere biler. Nyere biler. Ny grill og en knekk på panseret der det før var glatt. Nye farger. Løp og kjøp. En ny modell er gjerne litt større enn den gamle med samme navn. Slik har du kjøpt større bil uten å tenke så mye over det. Alt har handlet om volum. Produsentene kjemper seg i mellom med salg som måleparameter. Bonusen går til selgeren som når salgsmålene, målt i antall biler.

Store fabrikker med ditto investeringer har forlangt volum for å være lønnsomme. Produsentene pusher importørene som pusher forhandlerne som pusher biler på oss forbrukere. Villig har vi latt oss forføre. Bilen har jo gitt oss frihet. Inntil nå. Køene er mange og parkeringsplassene er få. Det er mer stress med bil enn uten, mener flere – som lever helt fint uten bil så lenge mobilabonnementet har nok data inkludert. Og med et trikkekort da.

Den nye generasjon forbruker sier ”nei hvorfor det?”, der vi før sa ”ja, selvfølgelig”. Mange tar ikke lappen, og tar de lappen kjører de likevel mye mindre enn min generasjon gjorde da vi var i 20-årene.

Delegenerasjonen
Noen velger det de nok anser som det beste fra begge verdener. De tar førerkort, men har ikke bil. Bare en sjelden gang, når de skal hente møbler på IKEA eller kjøre ski i Hemsedal med vennegjengen, føler de et bilbehov. Og da leier de en, gjerne gjennom et bilkollektiv eller annen form for bildeling. Et søsterselskap av LeasePlan i Nederland har drevet med bildeling i over 10 år, og jeg lar meg fortelle at en bildelingsbil kan erstatte 12 – 14 privatbiler. Bedrifter kan redusere bilflåten med så mye som 30 % uten at de blir mindre mobile. Det gir helt nye perspektiver for lavere kostnader, og for flere ledige parkeringsplasser.

Tar bussen til byen
Langstrakte Norge er blitt urbant. Som alle andre land. Det er mange slagord i politikken om levende og vakre bygder. Like fullt tar den yngre generasjonen bussen til byen. Og blir der. Det er miljøvennlig å bo i by, forteller byforskere oss, og gnir salt inn i bygdesåret. Mer produktivt også.

Fire av fem nordmenn bor i byer eller tettbebygde strøk og stadig flere av dem har ikke det vi har blitt vant til å ta for gitt – en bil. Du ”må” fortsatt ha bil om du bor ”på landet”, men det er ikke mange nok som gjør det til at det monner.

Blir ikke flere
Det vil neppe bli veldig mange flere av dem – bilene – i Norge eller andre I-land. Da er det kanskje like godt slutte med volumjaget? Ikke kjempe mot denne megatrenden, men finne den rette måten å surfe med den.

Kanskje burde bilbransjen heller lære av for eksempel Vinmonopolet? Ikke flest, størst, mest, nyest – men den ene som passer deg best. Akkurat som en faghandel som Vinmonopolet hjelper deg med å finne den rette vinen til akkurat det du skal spise på lørdag. Kanskje er den litt dyrere, men også mye bedre enn du hadde tenkt deg. De oppmuntrer deg slett ikke til å drikke mest mulig for så å komme tilbake dagen etter for å prøve en ny flaske. Slett ikke.

Bilprodusenten som ønsker å bli større har fortsatt muligheten til det om den bare blir bedre enn de andre i bransjen. Den som gir det beste tilbudet vi kunne vokse selv om markedet ikke vokser, tror jeg. I alle fall er det filosofien vi jobber etter i LeasePlan.

Driverne bak denne trenden som kalles Peak Car har jeg tidligere skrevet om her.