Nå blir det vanskeligere for elbilkjøpere

Det blir fler og fler elbiler å velge mellom

Det blir fler og fler elbiler å velge mellom

I år har det kommet mange nye, gode elbiler på markedet. Og med det mange og kompliserte ting en elbilkjøper må mene noe om, for å ta et opplyst valg. De fleste gir blaffen, handler bil på utseendet, og tar tingene som de kommer. Likevel har vi stor tro på elbilen.

Over 30.000 bileiere har til nå valgt elbil og blitt del av det som egentlig er et enormt utviklingsløp mellom verdens bilfabrikanter. Tro ikke at det eneste det dreier seg om er størrelsen på batteriet og hvor langt du kan kjøre før det er tomt.

Til å begynne med hadde du egentlig bare tre valg om du skulle ha en elbil. Mitsubishi i-MiEV (eller de helt like søsknene Peugeot iOn og Citroën C-ZERO) om du gikk for inngangsmodellene, Nissan Leaf, om du skulle ha en folkebil, og Tesla, om du var i premium-segmentet. Nå er det kommet flere nye valg som frister mange: VW eGolf, VW eUp, BMW i3 og Renault Zoe er kanskje de viktigste. Tesla S og Nissan Leaf har lenge vært elbilyndlinger.

Formatkrig
Med økt utvalg følger flere standarder, forskjellige ladekontakter, hurtigladere for et merke som ikke passer for andre, og batterier som i praksis slett ikke holder det de lover, men hvor noen er nærmere sannheten enn andre. Så langt finnes det i alle fall fire ulike ladestandarder som alle stiller sine krav til hva du kan plugge bilen inn i. Tesla har et system, Renault Zoe har et annet. Tyske biler har et tredje system, og japanske biler har fjerde. Legg til underdimensjonerte sikringer og kabler, og et strømnett der du bor som kanskje ikke tåler belastningen når naboen lader samtidig med deg, og du har all spenning du kan ønske deg på det området.

De som husker videoformatkrigen mellom VHS, Betamax og Video 2000, eller den mer nylige formatkrigen mellom Blue ray og HD DVD, grøsser kanskje litt på ryggen.

Følg med
Prisene på nye elbiler settes ned så ofte og så mye at det er vanskelig å følge med. Ergrelsen over å ha handlet bil uken før den settes ned med 30.000 kroner vil du antakelig helst unngå.

Produktutviklingen går fort. Om dagens modell ikke har batteri nok til å ta deg helt frem dit du skal, så kommer det kanskje en modell om et halvt år som har nok kapasitet. Også når det er kaldt og surt ute. Selv Tesla-eiere med solide 85 kWh på batteriet må av og til taues til en stikkontakt.

Over 30.000 nordmenn har uansett gitt blaffen i alt dette og handlet elbil. Flere ville det også vært om fabrikantene hadde kunnet levere flere. Bare avgiftslettelsene er gode nok er det fest, moro og elbil for alle pengene.

Utdatert strømnett
Ikke engang når strømnettet nekter å være med, stopper festen. Slik som når Renault kom med sin geniale Zoe, som lar deg hurtiglade hjemme fra stikkontakten – med mindre du bor i Norge, eller Albania. 65 % av strømnettet i Norge er for gammelt til å kunne dra fordeler av Renaults ladesystem. Hvorfor Norge, som bruker strøm til alt fra oppvarming og matlaging til lys, ikke har et landsdekkende moderne strømnett, mens gasslukende Europa har det, er på listen av ting jeg ikke helt forstår. Det er i alle fall lett å mene at vi bør ha et strømnett som håndterer moderne løsninger.

De som virkelig kan strøm og som kan gi et enkelt svar på dette er velkommen til å bruke kommentarfeltet nedenfor.

Ikke meningen
Det er ingen mening i at det skal være komplisert å velge elbil. PC-produsentene har for lenge siden innført ”plug-n-play” prinsippet. Vi tror bilprodusentene etter hvert vil samle seg om en ”plug-n-drive” løsning.

Oppsiden
Med fare for å misforstås, vi velger å se denne perioden med ulike ladestandarder, hyppige prisnedsettelser og rekkeviddeproblemer som noe positivt.. Det er en kamp om å finne de løsningene som egner seg best. Det gir innovasjon. Nye og bedre løsninger. Etter denne mellomperioden tror vi at vi vil nyte fordelene av et felles og ikke minst godt ladesystem. Elbilteknologien vil ha modnet, prisene stabilisert seg og kanskje vil også batterikapasiteten i alle elbiler ha blitt så god at det ikke lenger er noe å tenke på.

Da kan forbruker begrense seg til de valgene som naturlig ligger hos ham eller henne. Skal det være diesel, bensin eller elektrisk? Skal bilen være sort, rød eller hvit? Skiboks?

Konsulentfirmaet McKinsey har spådd at elektrisk drift vil bli forenklet til et valg du krysser av når du bestiller bilen. Et valg uten snubletråder. Volkswagen Golf viser vei og lar deg allerede i dag velge mellom nettopp bensin, diesel eller el.

Tesla-gründer Elon Musk mener at alle biler vil bli elektriske. Mannen er visjonær. Kanskje han vil få rett.

http://www.leaseplan.no – http://www.leaseplango.no

En tanke om “Nå blir det vanskeligere for elbilkjøpere

  1. Vanskeligere???
    Blir det ikke lettere å finne en elbil som passer med flere alternativer……

    Forfatter bør lese seg opp på fakta og justere artikkelen!!!
    Zoe leveres nå med BÅDE std. lader for ALLE vanlige norske strømuttak. I tillegg boks for hurtiglading hjemme.

    Zoe har (sammen med Tesla) desidert kraftigst lader montert i bilen. Zoe har derfor betydelig bedre lademuligheter enn de andre «vanlige» elbilene.
    Noen leveres med 6,6 KW lader i bilen, men som ekstrautstyr.

    PS! Etter 50000 km i Leaf det største savnet kraftigere vekselstrømlader montert i bilen.
    Trenger raskere lading hjemme og mulighet for bruk av «semihurtigladerene» som det nå begynner å bli veldig mange av (og som bare Tesla og Zoe har kraftig nokk lader til å bruke effektivt).

    Golf viser vei???
    Ikke når det gjelder lademuligheter for el. versjonen i hvert fall…….

Det er stengt for kommentarer.