Full forvirring om elbilene egentlig er miljøvennlige

Elbil i markedet

Folk flest flokker til elbilene og setter seg på lange ventelister for å få ta del i det avgiftsfrie elbileventyret. Bilselgere gnir seg i hendene, klimaforskere river seg i håret, mens økonomer kaller hele det norske elbilprosjektet for galskapspolitikk. 

Selv blir jeg og mine kollegaer litt irritert av at alt som handler om elbiler er så svart/hvitt. Noen er veldig for elbiler og kjemper ganske ukritisk for at bilene skal få mest mulig fordeler, lengst mulig. Andre finner frem kalkulatoren, regner seg frem til at det er økonomisk vanvidd det som foregår, og at det er tusen andre, bedre og billigere måter å oppnå samme klimafordeler på. Selv finner vi tusen gode argumenter for hvorfor LeasePlan ikke skal bli en del av den diskusjonen. Grunnen til det har vi tidligere skrevet om her. Et hederlig unntak fra kortsiktig svart/hvitt-argumentasjon kunne vi lese i Aftenposten forrige lørdag.

Og så har vi en tredje gruppe som setter seg utenfor hele diskusjonen, men påpeker at vi har oversett at elbilene er mye mer forurensende å produsere enn vanlige biler, på grunn av batteriet, og at de derfor kanskje likevel ikke er særlig miljøvennlige når det kommer til stykket?

Det er en konkret påstand vi synes det er greit å belyse for å se hvor grønn elbilen egentlig er. I mørket er som kjent alle katter grå.

Det er krystallklar logikk i at det har noe å si hvor mye det forurenser å produsere bilen, ikke bare å kjøre den. I den virkelige verden viser det seg da at elbilen kommer i alle nyanser av grått – eller grønt – og i alle fall ikke bare i sort og hvitt.

Skitten å produsere
La oss holde oss til CO2 som er den store, stygge klimaulven. Hvor mange gram CO2-ekvivalenter slipper en Nissan Leaf størrelse elbil ut fordelt på alle kilometer den kjører før den blir til spiker? Om lag 70 gram/km ser ut til å være konsensus blant forskere. Definisjonen på CO2-ekvivalenter finner du her. I tillegg kommer da strømmen. Er det ren vann- eller solkraft så blir det ikke noe i tillegg. Kommer strømmen fra et kullfyrt kraftverk kan tallet bli stort. Den uavhengige forskningsgruppen Shrink That Footprint har undersøkt 40 land og konkluderer med at Island og Paraguay kommer best ut med null tillegg for strømproduksjon og da totalt 70 gram. Norge er en god nummer tre med 74 gram/km, mens kullkraft i India får tallet til å skyte i været til 370 gram/km. Til sammenlikning slipper en ny hybridbil ut om lag 180 gram CO2e/km, og en middels stor bensinbil om lag 300 gram CO2e/km – når vi tar hensyn til produksjon av bilen, produksjon av drivstoffet og forbrenning av drivstoffet.

Praktisk talt
Dette er et vugge til grav perspektiv, noe de færreste har særlig forhold til, heller ikke vi i LeasePlan.

Om vi regner dette om til løpende forbruk pr kjørte kilometer blir det mye tydeligere hvor miljøsnill elbilen er. Om du har en bensinbil på størrelse med en Nissan Leaf og kjører med et gjennomsnittforbruk på 0,2 liter/mil, da er du like miljøsnill som Leaf-sjåføren. Det tilsvarer 46 gram CO2 pr kjørte kilometer. Dette er norske tall, basert på at elbilen kjører på tilnærmet ren vannkraft.

I analysen er det for enkelhets skyld gått ut i fra at både elbilen og bensinbilen kjøres like langt før de skrotes. Vi tror de elbilene som så langt har kommet på veien vil kjøre færre kilometer i løpet av levetiden. Om elbilen kjører for eksempel 2/3 så mange kilometer som en bensinbil kjøres, da må du bruke 0,3 liter/mil eller mindre for å være like miljøsnill som elbilisten. Altså slippe ut mindre enn 69 gr CO2/km. Ingen rene bensinbiler klarer det i dag. Hvordan du regner om fra liter/mil til CO2/km kan du lese om i denne VG-artikkelen.

De nye ladbare hybridene som kommer nå derimot er gode kandidater og bør behandles mye mer likt elbilene i avgifter og incentiver enn hva er tilfellet i dag – men det er tema for en egen blogg.

Nå vet du at
Om det er noen gang du kan kjøre bil med god samvittighet er det når du kjører en elbil. Det er vel det de fleste av oss trodde i utgangspunktet. Nå vet vi.

www.leaseplan.nowww.leaseplango.no.