Dette vil alle ha i bilen

Dette vil alle ha i bilen! Foto: Frida Ström

Dette vil alle ha i bilen!
Foto: Frida Ström

Det er tre ting alle vil ha i sin neste bil, viser en ny undersøkelse. Ingen av de tre tingene har egentlig noe med bilen å gjøre.

Det ble en slags aha-opplevelse å lese analysefirmaet J. D. Powers undersøkelse av hva bilister aller helst vil ha av utstyr i sin neste bil. Det er ting som kommer utenfra, fra andre industrier. De er så viktige for oss at vi ikke vil være foruten, heller ikke når vi er i bilen.

Dette er det jeg aller helst vil ha i min neste bil: Trådløst nett i bilen som smarttelefon og nettbrett automatisk kobler seg opp mot, et informasjons- og underholdningssystem (infotainment), og tilgang til alle programmer og applikasjoner jeg ellers bruker. Jeg mener ikke ved å fingre med mobiltelefonen, men som en del av bilen. Helst styrt via tale – mange kjenner vel til Apple-damen Siri – og via en stor touch-skjerm i bilen.

Snakk til Siri
Hele 8 av 10 vil ha trådløst nett i sin neste bil, og 6 av 10 amerikanske bilister ser det som så grunnleggende at de mener det bør være standard, i følge J. D. Powers. Trolig er ikke tallet noe mindre her hjemme. Flere av bilprodusentene er i gang med å utvikle slike systemer. Ford er kanskje den, i alle fall i massemarkedet, som har satset mest. Spørsmålet er likevel om vi forbrukere som er vant til iPhone- og Android-telefoner hjemme, på gaten, på jobben og på hytta, er særlig interessert til å skifte system bare fordi vi setter oss i bilen. Sannsynligvis ikke, tror vi i LeasePlan.

Apple har nylig lansert CarPlay, et system som lar deg bruke alle de grunnleggende appene slik du kjenner dem via bilens store touch-skjerm, eller ved å snakke til Siri. Android Auto er samme sak. The «internett of things», det at en ting er koblet opp mot internett, forventes å nå 30 milliarder enheter innen 2020. Da snakker vi snart om «internett of everything», biler inkludert.

Løser pendlerproblemet
Stort sett hver dag pendler jeg 30 – 45 minutter hjemmefra til jobb, litt avhengig av om jeg drar grytidlig eller bare tidlig. Handsfree-løsningen sammen med en mental liste over hvem jeg kan ringe før kl åtte om morgenen gjør at tiden i kø ikke er helt bortkastet. Om jeg hadde hatt lettvint tilgang til alle apper jeg vanligvis bruker, dokumenter i skyen, osv. ville bilen blitt til et kontor og jeg ville fått en drøy time lenger fullgod arbeidsdag – om bare én ting til var på plass. En selvkjørende bil, bil på autopilot.

Det er slett ikke så fjernt som det kanskje høres ut. Både Google og Tesla er i gang med å teste ut dette. Se Google-bilen kjøre selv i denne videosnutten (2 min 52 sek). Begge firmaene er kjent for å få til ting man kanskje ikke trodde var mulig. Ingen av dem er tradisjonelle bilprodusenter, men snarere varianter av IT-selskap med gener i Silicon Valley. Ikke rart den ene bilprodusenten etter den andre åpner kontorer nettopp der. Der det skjer.

Bilen svekkes
Det er bare enda et tegn på at bilen ikke er i sentrum av solsystemet, at verden ikke kretser rundt bilen. Sentrum ser for øyeblikket ut til å ligge i vår egen lomme i form av en smartphone. Flere bilprodusenter tilpasser nå bilene sine slik at de fungerer med både Apple’s Car Play og med Android Auto. Konsekvensen av å ikke gjøre det kan være det utenkelige – at forbrukeren velger bort et bilmerke fordi det ikke er kompatibelt med mobiltelefonen. Det viser hva som er oss nærmest.

Tiden da ting som oppvarmet ratt eller Xenon-lys var det neste store virker plutselig så 2010, i beste fall. Den skinnende blanke lakken har falmet, forbrukerne har skiftet fokus. De er bare mye mindre opptatt av bilen enn tidligere. Dette er nok et tegn på at bilen mister noe av sin posisjon, mener vi. Vi lever av å finansiere og drifte biler så det er nesten som å banne i kirken.

Bilen blir aldri som før
Om vi virkelig skal kikke langt inn i krystallkulen tipper vi at flertallet av bilene ikke blir selvkjørende før om kanskje 30- 50 år. Og da kan det like godt hende bilen kommer kjørende til deg når du trenger den som at den står og venter på deg i innkjørselen din. Kanskje vil vi se tilbake på det å kjøre bil selv som vi ser på det å ri hest i dag. Det er fortsatt mange som rir hest. De gjør det fordi de liker det, men de gjør det ikke som transport.

Nå som jeg vet hva jeg ikke har i bilen, savner jeg det veldig.