Dette statsbudsjettet gir oss alt vi har bedt om

Marius Paus i LeasePlan Norge

 

Dette statsbudsjettet gir oss alt vi har bedt om og alt vi har drømt om. Bilavgiftene blir riktigere, bedre, enklere og lettere å forstå. Til og med lavere. En rekke særfordeler forsvinner. Nettopp derfor er det også stor fare for at «alle» vil kritisere budsjettet. Selv mener vi den største faren er at budsjettforslaget aldri blir vedtatt.

Finansminister Siv Jensen bør nok minne seg selv og sine kollegaer i og utenfor regjeringen om at «utakk er verdens lønn» i dagene og månedene fremover.

Vi har så lenge jeg kan huske blitt lovet en «helhetlig gjennomgang» av bilavgiftssystemet, uten at noe har skjedd. Behovet for å erstatte et påklattet system fra, tja, tidlig i 1960-årene, har vært så åpenbart at ingen har vært imot dét. Ingen har gjort noe særlig heller, det har vært problemet. Litt bittert selv for en garvet politiker må det da være å bli kritisert av «alle» for å levere noe «alle» har bedt om.

Revidert statsbudsjett er vanligvis ikke et sted man finner de store politiske markeringene, men nå var tiden tydeligvis moden for de fire samarbeidspartiene til å vise handlekraft, vise at de kan være enige, og for å tekkes utålmodige velgere.

«Et effektivt og robust avgiftssystem bør ha færrest mulig unntaks-, fritaks- og refusjonsordninger. Særregler for bestemte typer teknologi (f. eks. elbiler, vår anmerkning) er uheldig, og teknologinøytralitet bør derfor være et mål for utformingen av avgiftene over tid», står det i reviderte nasjonalbudsjettet.

Dette er noe vi biløkonomer liker. De få særreglene som fortsatt skal eksistere vil i tillegg fases ut etter det vi skjønner. Endringens skal skje gradvis over tid for å unngå uheldige konsekvenser på kort sikt.

Budsjettforslaget står samfunnsøkonomisk til en 6’er, det er enkelt og fornuftig, og det er velsignet med få unntak og særregler. De som leste vårt forrige blogginnlegg «Foreslår genialt enklere bilavgifter, lavere priser» ser at her er det mye som likner på det Civita-forslaget vi da omtalte.

Kritiske selvsagt
Det ligger litt i den norske kulturen å være kritisk og å lete etter noe som kanskje ikke er så bra fremfor å omfavne alt det som er bra. Djevelen ligger som vi vet i detaljene og det er ikke mange detaljer som er kjent eller for den saks skyld fastsatt ennå. Det er kommet små antydninger om at elbilene ikke være fritatt for merverdiavgift i særlig lang tid. En midlertidig foreslått tilskuddsordning skal dekke opp for det meste av dette, men ikke fullt ut på de dyreste elbilene. Det har allerede fått en ledende elbilist som Bellona’s Frederic Hauge til å protestere, leser vi i Dagens Næringsliv.

Vi blir ikke overrasket om flere kritikere kommer til orde i media de neste ukene. Flere av de som vil miste særfordeler vil trolig melde seg på i protestkoret. Noe annet enn obligatorisk kritikk fra den politiske opposisjonen er det vel heller ingen som forventer.

Seg selv nærmest
Bilbransjen har fått komme med sine innspill til det nye avgiftssystemet gjennom en høringsrunde i forkant. Hver og en foreslo et system som ville gi en spesiell fordel til nettopp deres respektive modeller og teknologier. Forslagene spriket i alle retninger. Om ikke annet viser det hvor utrolig viktig det er at myndighetene styrer bort fra særinteresser. 

Billigere biler
Det mer enn antydes i budsjettet at dette vil gi billigere biler, at bilsalget vil øke og at vi på den måten kan få gjort noe med det som er en av Europas desidert eldste, mest forurensende og mest trafikkfarlige bilparker.

Men før du løper av gårde for å kjøpe aksjer i den lokale bilbutikken, vær klar over at det er ikke sikkert dette blir noe av. Ingenting av dette blir gjennomført i 2015, forteller finansministeren. Det er fra 2016 at det nye systemet skal gjennomføres.

Bare må ha det
Vi «vet» at vi fortsatt vil ha samme regjering og samme finansminister i 2016. Like sikre er vi ikke på at regjeringen vil ha samme støttepartier, eller at ikke en bilavgift eller to blir hestehandlet bort i bytte mot noen søndagsåpne butikker eller annet. Det vil i så fall være tragisk. Dette er et system Norge bare må ha.

Det nye – foreslåtte – bilavgiftssystemet er fornuftig, enkelt og gir forutsigbarhet. Fra LeasePlan gir vi det tommelen rett opp.