Legger 25 milliarder kroner på bordet for å hindre rushkaos

Bør vi gå fra å tenke bil til å tenke mobilitet

Bør vi gå fra å tenke bil til å tenke mobilitet

Tre tyske bilprodusenter kjøpte forrige måned kartselskapet HERE av finske Nokia for 25 milliarder kroner. Kjøpet er en del av et forsøk på redde bilen fra å drepe seg selv gjennom stillestående køer i de store byene. Forbrukerne kan komme fra det hele med en app. Gratis.

Bil har i over 100 år vært ensbetydende med mobilitet, frihet og et naturlig valg for mange. Nå er det stadig flere som forbinder bil med kø og parkeringsproblemer. Et åpenbart problem om du lever av å produsere disse.

De fleste av oss kombinerer i dag bil med tog, buss, fly, osv. Alt etter hva som passer best.

For at det skal passe bedre for deg å bruke bilen kan du allerede nå laste ned HERE app’en, og en få gratis GPS på mobilen som er langt bedre enn hva jeg har sett innebygd i noen bil. Glimrende, god og grundig. Og den fungerer off-line. Prøv den gjerne ut, men last ned norsk språkpakke – hvis ikke blir uttalelsen av norske gatenavn noe «spesiell». Og husk som alltid å holde øynene på veien når du kjører.

Mer mobil med bil
BMW, Audi og Daimler (eierselskapet til Mercedes) spleiset på dette kartselskapet nettopp for å gjøre bilen mer nyttig for deg. Når de bygger alle funksjonene inn i bilene kan de snakke med hverandre og ikke bare la deg finne veien, men også – gjennom såkalt svermintelligens – oppdatere deg på køer, glatte veier, etter hvert gjøres selvkjørende, osv. Dermed blir bilen mer nyttig.

Skrekkscenarioet er at du synes bilen til slutt blir så lite nyttig at du ikke kjøper den.

Og mer mobil uten bil
Selv bilentusiaster – som du finner mange av her hos LeasePlan – innrømmer at bilen ofte bare er en del av reisen, bare en del av løsningen. Neste trinn på skalaen er mobilitet utenfor bilen. Tog, buss, fly, taxi, leiebil, båt, sykkel, osv. Ofte i en kombinasjon.

I jobben reiser jeg rundt en del både i Norge og ellers i Europa. Da står privatbilen ofte igjen på hjemme eller på Gardermoen, mens jeg hiver meg på toget, flyet, inn i en taxi, på bussen, osv. for å komme dit jeg skal.

Litt pussig er det, tenker jeg da, at vi som biladministrasjonsselskap gjør alt vi kan for å gjøre bilholdet ditt så enkelt så mulig (vi gjør virkelig alt vi kan), mens vi har gjort lite for å gjøre det lettere for deg å ta toget, å kombinere bil, parkering, tog, buss, osv.

Hvis vi skal være skikkelig kundeorienterte, burde vi ikke da hjelpe deg med å komme fra A til B på best og enklest mulig måte, uansett transportmiddel? Da må vi gå fra å tenke bil til å tenke mobilitet. Vi må tenke mer løsning og mindre produkt. Litt som når flyselskapene tilbyr deg leiebil og hotell samtidig med at du bestiller flybilletten. Kanskje burde vi ikke bare gi deg bilen, men også P-plassen, flybilletten, taxi’ene, togbillettene, osv? Alt gjennom en enkelt app.

Mobilitet, som tilsynelatende ordner seg selv fordi noen organiserer og tilrettelegger i bakgrunnen en mobilitetsmiks, kan kanskje bli dette århundrets nye «automobil».