Se om du har verdens mest verdifulle bilmerke

Listen over verdens mest verdifulle bilmerker viser at det ikke er nødvendig å være dyr for å være verdifull. BMW og Mercedes tar riktignok henholdsvis andre og tredjeplassen, men det er et mer moderat priset merke som er verdens mest verdifulle, viser under stor undersøkelse hvor mer enn to millioner mennesker er spurt.

Det skjer så mye spennende i bilbransjen om dagen at det ikke var lett å la være å bruke denne bloggen til å skrive om for eksempel Faraday Futures. En helt ny elbilprodusent som har satt seg som mål å gi Tesla hard konkurranse. Spesielt ikke når et team av norske designere har vært engasjert med å skape den «digitale brukeropplevelsen i bilen». Det hele høres veldig mobiltelefonaktig ut, og annerledes mye annet. Hvem som står bak er dertil hemmelig. De to heteste tipsene går ut på at det enten er en kinesisk milliardær ved navn Jia Yueting, som har slått seg opp på å selge video-innhold til kinesere, eller at Faraday egentlig er Apple i forkledning.

Vi kunne også lett utbrodert om Porsche som har bestemt seg for å lage en elektrisk sportsbil med navnet Mission E. Denne bilens «mission» er, sier Porsche, å gi Tesla tøff konkurranse om kundene.

43 sider digital bilglede
Nesten umulig er det å ikke gå amok i siste utgave av Automotive News Europe som nylig dumpet ned i (e)postkassen min. 43 sider med bilglede. Digital bilglede, viser det seg. Fra Mercedes, som skal bli raskere på å utvikle digitale tjenester, via Toyota, som så mange andre er i gang med å lage selvkjørende biler, til underleverandører som Continental og Delphi som utvikler en enorm strøm av smarte deler til bilene.

Bilprodusentene er like mye sammensettingsfabrikker som noe annet, må vite. Bildet av den nye Jaguar XF viser noen av underleverandørene og hva de leverer til bilen. Noen drar kanskje kjensel på navnet «Takata». Firmaet er en av verdens største produsenter av kollisjonsputer til biler. Et problem med en spesiell type kollisjonspute tidligere i år gjorde at millioner av biler verden over måtte tilbakekalles og fikses. Mange av disse millionene var Toyota’er.

Verdens mest verdifulle bilmerke
Denne bloggen handler mest om merkevareverdi. Tilbakekallingen pga kollisjonsputene er antakelig den viktigste grunnen til at årets mest verdifulle bilmerke faller to prosentpoeng på årets måling i forhold til året før. Likevel beholder de førsteplassen. For det er nettopp Toyota som topper listen som verdens mest verdifulle bilmerke 2015. I «The BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study» utarbeidet av markedsanalyseselskapet Millward Brown. Markedsanalyseselskapet har intervjuet to millioner forbrukere i tillegg til at de har brukt data fra Bloomberg, med flere.

Toyota har en merkevareverdi på nær 29 milliarder dollar.

toyotaauris-388717-11-1450082354087

Toyota Auris

Differensiering
Høy kvalitet og state-of-the-art teknologi er ikke det som skaper merkevareverdi. Det gjør heller ikke komfort, bekvemmelighet eller ytelse, skal vi tro merkevarekspertene. Alt dette er noe et bilmerke bare må ha for ikke å falle helt ut av det gode selskap. Det er differensiering som skaper verdi.

At Toyota som merke byr på god kundeopplevelse og god verdi for pengene sammen med god kvalitet er noe mange nordmenn også vil kjenne seg igjen i.

Dermed faller alt på plass – for nettopp differensiering er en merkelapp vi kan sette på alt fra Faraday Futures til Mission E og 43 sider med digital bilglede.