Dramatisk lavere taxipriser

TAXI

En av verdens største bilprodusenter legger 4,4 milliarder kroner på bordet i et veddemål som vil gi deg dramatisk lavere taxi-priser.

Amerikanske General Motors kjøper taxi-selskapet Lyft for 500 millioner dollar, om lag 4,4 milliarder kroner. Lyft er etablert i 190 amerikanske byer og er den største konkurrenten til mer kjente Uber i det nye app-baserte taxi-markedet. Til tross for store protester fra den etablerte taxi-næringen både i Norge, Frankrike og en rekke andre land har veksten til selskapene vært formidabel. Forbrukerne ser ut til å like tjenesten minst like mye som taxi-næringen misliker den. Oddsen for at forbrukersiden før eller senere vinner den kampen er overveldende. Du som leser dette vil høyst sannsynlig oppleve å kjøre i en førerløs taxi til en brøkdel av prisen du er vant til å betale. Om hvor lenge? Summen av ekspertenes mening ser ut til å være «neppe særlig mer enn 10 år». Innen 2025, hevder kjente Boston Consulting Group sine bileksperter.

Håndstyrte taxier vil da bli like sjeldent som håndsydde sko.

– «Vi ser fremtidens persontransport som tilkoblet, sømløs og autonom. Med et samarbeid mellom GM og Lyft, håper vi å gjennomføre denne visjonen raskere og på en suksessfull måte, sa Dan Ammann, president i General Motors da nyheten ble offentliggjort tidligere i år.» Det han mener, sagt på en litt annen måte er at GM vil forsøke å sikre seg at den førerløse bilen du tilkaller med mobiltelefonen er en GM-bil. Lyft har kunder som vil fra A til B. GM har bilene som kan sørge for at det skjer. Uber investerer også tungt i å utvikle selvkjørende teknologi og har kjøpt to kartselskaper, inkludert en stor bit av Microsofts Bing. Kampen om taxikundene er ikke avgjort.

Fra 80/20 til 0/100
I dag beholder Uber og Lyft 20 % av taxiregningen, mens 80 % går til sjåføren. I en selvkjørende bil kan selskapene beholde 100 % selv. Ikke rart investeringsviljen er stor. I et konkurranseutsatt marked vil dessuten taxiprisene falle omtrent like dypt og raskt som et fat nordsjøolje.

Det vil forandre på det å ta taxi fra «kjempedyrt» til «helt greit».

Ikke fjernt
Renault-Nissan kommer med 10 delvis selvkjørende modeller de neste fire årene. Allerede i dag er en Tesla sannsynligvis en like sikker «sjåfør» som du selv. Om ett til to år er det teknisk mulig å be bilen om å svinge innom barnehagen for å plukke opp barna før den henter deg på jobben, om du tør. Alt i følge selskapets grunnlegger Elon Musk. Fortsatt må du sitte ved rattet og kunne «ta over» i vanskelige situasjoner, men det er bare et spørsmål om tid før du som sjåfør blir helt overflødig. Den bobleformede google-bilen har hverken ratt eller pedaler.

Det hele virker kanskje litt fjernt i dag, men det er ikke mer enn 9 år siden Apple lanserte iPhone og gjorde smartelefoner «vanlige». Før det virket det også rimelig fjernt å lese avisen på telefonen eller å skru på varmen på hytta, hjemmefra, med mobilen.

Hva betyr det for deg? Vil du slutte å ha egen bil og heller basere deg på selvkjørende taxier. Noen vil nok det. I San Fransisco, hvor Uber har holdt på lengst, faller nå personbilsalget, lot vi oss fortelle for et par dager siden. De fleste vil likevel ikke gi opp bil for taxi, tror vi i LeasePlan. En taxikø er fortsatt akkurat like irriterende, med eller uten sjåfør. Vi tror de fleste fortsatt vil ha sin egen bil, men vi tror ikke det vil bli «business as usual». LeasePlan eksperimenterer med Mobility Mixx som lar deg velge det transportmidlet som passer deg best der og da. Bil den ene dagen, tog, buss eller taxi den neste. Vi vil finansiere og tilrettelegge som vi alltid har gjort.

Når det ikke lenger er noen drosjesjåfør som skal ha lønn er det ikke store forskjellen på en leiebil fra Avis og en taxi fra Lyft eller Uber. Heller ikke i hva det bør koste å bruke den.