Blinde styrer biler

mariuspaus_blogg1

I EU har man kollektivt styrt biler i blinde. Det viste seg å være lite vellykket, men nå har de sett lyset. La oss håpe det samme gjelder her hjemme.

Vi utviklet en slags kollektiv blindhet, uttalte den belgiske EU-toppen Kathleen Van Brempt til Bloomberg News forrige uke i en kommentar til hvordan det var mulig for alle bilprodusenter som ville – og det var mange – å komme unna med forbrukstall for drivstoff som er langt unna virkeligheten.

Metodene varierte fra mer eller mindre avansert software til ganske enkelt – og ganske utrolig – å finne på et tall. Direktørhoder har rullet som bowlingkuler i ettertid. Tiden for påfallende kollektiv blindhet blant fabrikanter og regulatoriske myndigheter er historie, lar vi oss fortelle. Nå har EU sett lyset og satt ned en komite. Ja vel.

Det må ha vært snøblindhet som rammet. Lystet skinner så sterkt at de fleste andre har måttet gå med solbriller.

Komiteen har kun bilindustriens beste i tankene forsikrer, den belgiske politikeren. Industrien føler seg ikke sikre og lobber imot. Andre politikere, fra Europas største bilproduserende land, er også imot. Sånn for sikkerhets skyld. Kanskje er det bedre å være blind enn å se noe ubehagelig?

Komiteen kunne heller prøve å ha bilkundenes beste i tankene? De har i alle fall ikke så sterke lobbyister. 

Fremtiden er elektrisk
«EU har for mange dieselbiler, luften i byene er for skitten og fremtiden for veitransporten er elektrisk, hevder EUs Van Brempt». Mulig det. Alt er i alle fall et direkte resultat av en europeisk «clean-diesel» strategi som har fått dieselmotor inn i halvparten av alle biler i Vest Europa. «Clean-diesel» som skulle redde verden fra global oppvarming har i stedet forurenset byene våre. Det var vel neppe det man så for seg.

Dette er det altså slutt på. EU har fått synet tilbake og ser lyset gjennom smog’en. Nåvel, så ille er virkelig ikke de nye dieselbilene. De er bare ikke så rene som noen trodde, eller i alle fall håpet.

Ille, og overraskende, var det derimot å våkne opp til nyheten om at det fra 2025 kun skulle selges elbiler. Blendet av avgiftsfritatte elbilers suksess hadde noen norske politikere blitt rammet av kollektiv blindhet og på egenhånd bestemt dette. Kanskje hadde noen hørt EUs utsagn om at fremtiden er elektrisk? Like uventet som selve «avgjørelsen» var det at det ikke var sentrale samferdselspolitikere eller finanspolitikere som kom med avgjørelsen. Det var en gruppe energipolitikere fra samarbeidspartiene som hadde bestemt seg for hvilken energi bilene skulle gå på, mens de holdt på med en energiplan. Dette virket enda mindre gjennomtenkt enn poseavgiften fra i fjor. 

Jeg måtte sjekke kalenderen. Nei, det var ikke 1. april. Forrige gang noen politikere var så rørende enige om hva vi burde kjøre på var i 2007. Da skulle vi kjøre på ren diesel. Jeg tror kollektivt hukommelsestap har rammet alle som var med på det.

Hestehandling?
Vi som jobber med bil til daglig var mildt sagt overrasket. Vant som vi er med å sortere inn under samferdsel- og finansdelene av statsapparatet var vi plutselig en del av energipolitikernes blomsterbed. Overraskelsen var stor også for en del andre sentrale politikere og enigheten varte ikke mer enn et snaut døgn. Heldigvis. Idéen – det var mer en idé enn en plan – var urealistisk, for å si det pent.

Kynikerne vil ha det til at enten så er bilpolitikk nok en gang hestehandlet bort mot fortsatt Regjeringsmakt under dekke av det uangripelige «miljø-ordet». Ikke ulikt 2007. Eller så var det hele en i-scene-satt og ganske vellykket avledningsmanøver for Oslo-pakke 3 som ble lansert dagen etter, hvor bompengeøkningene kommer kjapt og kollektivutbyggingen kommer langsomt. Vi tror vel det like mye skyldes en blanding av entusiasme og ubetenksomhet.

Vi synes politikken rundt bil og avgifter de siste årene har vært fornuftig, langsiktig og forutsigbar. Slik håper vi det vil fortsette.