Snart kommer mye bedre elbiler

elbil_blogg
Audi, en av mange som satser stort på elbil

Elbiler vi snart få sitt internasjonale gjennombrudd. Salget vil skyte i været, batteriene vil rekke mye lenger, ladetiden bli mye kortere og prisene vil bli mye lavere. Det er godt nytt også her hjemme hvor elbilsalget nå faller.

Produsentene setter inn store ressurser på å komme opp med nye og bedre elbiler. Etter flere år med elbiler som en litt eksperimenterende sideaktivitet tas de inn i varmen. Nå er ingen lenger fornøyd med å selge noen få elbiler, nærmest for å vise at de kan. Nå er det store volumer som teller.

30 % av alle Audi’er vil være elektriske, fortalte selskapet en sommerstille presse. Tretti prosent! Mercedes meldte omtrent samtidig under sin presentasjon av 2. kvartals resultatene at de fremskynder alle sine elbil-planer. Detaljer kommer de ikke med før i oktober – vi tipper at planene nylig er blitt fremskyndet, men de understreket at de tenker stort på mer enn en måte ved å fortelle at de også planlegger en elektrisk «heavy duty» lastebil.

Solcelle-biler
Nå hadde Tesla gjort det samme uken før, men det ble fullstendig overskygget av en annen Tesla-nyhet. Solcelledrevne biler. Med strøm fra solceller på taket av huset eller garasjen din – ikke selve bilen – kan du lade bilen med ren strøm hjemme. Gjerne om natten via en egen Power Wall (hjemmebatteri) i garasjen. Med de planene er det kanskje ikke rart grunnleggeren Elon Musk lenge har insistert på å bygge verdens største batterifabrikk. Vi forstår nå også at det ikke er tilfeldig at han på siden av har bygget opp et solcelleselskap. Nå vil han fusjonere dette inn i Tesla og gi deg en automatisert alt-i-ett pakke.

Store tall
At det er store tall det er snakk om skjønner vi når vi ser at tross alt lille Tesla regner med å omsette for nærmere 200 milliarder kroner i året av sin kommende mellomstore modell, Modell 3. Hele Audi omsetter for rundt 600 milliarder, og 30 % av dette skal nå bli elektrisk. I tillegg har vi Volkswagen, BMW, Nissan, Volvo, Renault… Listen blir lang.

Økosystem
Det er ingen ekstra bonus for å gjette at Teslas svært sterke satsing på selvkjørende biler – og det at de installerer all nødvendig hardware i alle bilene allerede uten at du ber om det – betyr at også dette er ledd i en større plan om å bygge et helt økosystem for bilistene. Antakelig vil vi se at alt er svært enkelt og bekvemt så lenge du holder deg innenfor dette økosystemet, og ganske mye mer trøblete om du vil gjøre noe utenfor. Ikke ulikt hva alle Apple-fans opplever.

Tøffere holdning
Samtidig har svenske forskere utviklet et batteri som gir 70 % lenger rekkevidde enn dagens batterier – i tillegg til å være billigere. Legg dette oppå rimelig solcellestrøm så begynner det å smake rekkevidde og billig drivstoff. Og solcelleforholdene også i Norge er langt bedre enn det man kanskje skulle tro, i alle fall sør for Trondheim.

Kanskje er det derfor bilprodusentene tør være «tøffere i trynet» og love 30 % elbilandel, elektrisk SUV og til og med elektrisk drevet stor lastebil.

Til slutt er ingenting nytt
Som vi skrev før sommeren er det et rått teknorace i bilbransjen om dagen. Det er det vi ser nå. At elbilsalget i Norge falt 14 % i første halvår i år skyldes ikke at elbiler er på vei ut, men at plugin hybdrid’ene akkurat nå har et forsprang. Bilbutikken om 4 – 5 år vil se helt annerledes ut enn i dag. Jeg tenker ikke på det at den kanskje ligger på nett, men på hvilken teknologi som sitter i bilene som tilbys.

Når teknologiene til sist blir modne bryr vi som forbrukere oss kanskje ikke så mye om hvordan (bensin, batteri eller hydrogen), men mer om hva. Er bilen miljøvennlig? Gjør den «jobben» på en god måte (tar meg dit jeg vil?) Hva koster det meg å ha og bruke bilen?

Når støvet har lagt seg ser vi at det egentlig ikke er noen annet enn et klassisk «usability» og «Total Cost of Ownership» case. Slik som vi har hatt det i mange ti-år.